Twee mixed-use ontwikkelingen van BPD genomineerd voor retailprijs NRW

Winkelcentrum Anklaar in Apeldoorn en ‘Hart van ’s-Gravenzande’ in ’s-Gravenzande, twee mixed-use omgevingen ontwikkeld door BPD, zijn genomineerd voor de beste retailontwikkeling van Nederland – de NRW Jaarprijs 2020. Beide projecten zijn afgelopen jaar opgeleverd en een prachtig voorbeeld van grootschalige herontwikkelingen, waar wonen gecombineerd wordt met commerciële voorzieningen. Een mix die vaker terugkomt in transformatiegebieden.
  • Publicatiedatum: 9 oktober 2020

Juryvoorzitter René Vierkant: 'Als jury hebben we kunnen vaststellen dat de inzendingen een mooi palet vormen van de uitdagingen waar onze sector mee wordt geconfronteerd. Ondernemerszin en aanpassingsvermogen zijn de centrale kernbegrippen.'

Bpd Anklaar Apeldoorn 001
Winkelcentrum Anklaar in Apeldoorn
Winkelcentrum Anklaar

Anklaar in Apeldoorn was eerst een overdekt en sterk verouderd winkelcentrum van 9.000 m2 met een naastgelegen parkeerterrein. Het vernieuwde centrum is nu ruim 14.000 m2 groot met een eigentijds en breed aanbod. Naast de winkels bestaat het uit een ruime parkeergarage met 535 plekken en 60 appartementen waarvan 32 middeldure huurappartementen die zijn ondergebracht bij BPD Woningfonds. Onderdeel van deze gebiedsontwikkeling was een grootschalige herstructurering van een woonzorgcomplex van Habion/Atlant.

Onder het motto ‘inpassen en verbijzonderen’ is ervoor gezorgd dat het centrum een goede aansluiting heeft met de omgeving, maar ook een eigen sfeer in het nieuwe stadshart ademt. Aan de inrichting van het openbaar gebied is veel aandacht besteed, zo is een marktplein gecreëerd grenzend aan het water, veel groen, grote plantenbakken, banken en goede verlichting. Verder zijn de daken van de gebouwen voorzien van zonnepanelen en sedum, waardoor bijgedragen wordt aan een klimaatbestendige en milieubewuste leefomgeving.

Bpd Hart Van S Gravenzande 001
De nieuw aangelegde winkelstraat in Hart van 's Gravenzande
Hart van ’s-Gravenzande

Het centrumgebied van ‘s-Gravenzande, de grootste kern in het Westland, heeft een complete metamorfose ondergaan. Op de plek van twee “stand alone”, verouderde, overdekte winkelcentra is een nieuw, levendig en open stadshart ontwikkeld met circa 9.000 m² nieuwe en gerenoveerde winkelruimten, 89 nieuwe en een aantal te renoveren appartementen en circa 300 parkeerplaatsen voor het winkelend publiek en de bewoners.

Het monumentale Schoenmakershuisje uit 1639 is gerestaureerd en integraal onderdeel van het nieuwe winkelcentrum. Zo worden oud en nieuw met elkaar verbonden. Het winkelcentrum bestaat uit open, en qua maat en schaal prettig toegankelijke, straten met aan weerszijden bebouwing in enkele lagen. Wonen en winkelen worden op een menselijke schaal met elkaar verbonden. Door de nieuw aangelegde winkelstraat (Graaf Willem II straat) is een rondje langs winkels en de horeca aan het oude Marktplein ontstaan.

Over de NRW Jaarprijs

De NRW Jaarprijs is een prijs die al sinds 1989 door de Nederlandse Raad van Winkelcentra wordt uitgereikt aan de beste retailontwikkeling van Nederland. Het vernieuwende karakter en de commerciële aantrekkelijkheid van het project voor consumenten en ondernemers spelen daarbij een belangrijke rol. De genomineerden hebben een aantoonbare voorbeeldfunctie voor de sector. Er zijn zes retailontwikkelingen genomineerd.

Op de hoogte blijven van ons werk?