Mobiliteitsoplossingen voor bereikbare en leefbare gebieden

Iedere gebiedsontwikkeling gaat gepaard met mobiliteitsuitdagingen. Hoe houd je een gebied bereikbaar, maar ook leefbaar? BPD vond in projecten het duurzame midden.

Auto als logische afwezige in World Food Center

Jaren geleden de thuisbasis van het regiment Infanterie, nu het landschap voor een bijzondere locatie om te wonen, werken en recreëren. World Food Center, uniek vanwege zijn 28 hectare omvang, ligt in het hart van de regio Foodvalley aan de rand van de Veluwe en op steenworp afstand van station Ede-Wageningen. Het uitgangspunt voor de ontwikkeling op het voormalige kazerneterrein Maurits-Zuid in Ede was een natuurinclusief plan, waar de keuze voor duurzame (deel)mobiliteit logischerwijs uit voortvloeide. Om het natuurlijke landschap zo min mogelijk te bevuilen met ‘blik’ worden de mogelijkheden voor het stallen en opladen van auto’s in de hofstructuur van de gebouwen georganiseerd. Met de aanleg van de vele loop- en fietspaden worden wandelen, fietsen, steppen en andere duurzame vervoerswijzen zo makkelijk mogelijk gemaakt voor de toekomstige bewoners. De deel(bak)fietsen en -auto’s moeten voor alle gebruikers voordeel opleveren.

Meer over World Food Center
World Food Center Ede Bpd Bouwfonds Gebiedsontwikkeling
Bij het World Food Center in Ede vloeide de keuze voor duurzame (deel)mobiliteit logischerwijs voort uit een natuurinclusief plan
De Caai Eindhoven Bpd Bouwfonds Gebiedsontwikkeling
Het binnengebied is alleen bereikbaar via wandel- en fietspaden en op één rijstrook na is De Caai autovrij
Parkeergarage als geluidswal in De Caai

Eerst Stappen, dan Trappen, OV, MaaS of de Privéauto pakken: zo luidt het STOMP-principe. Deze mobiliteitshiërarchie vormde het uitgangspunt voor De Caai, een unieke stadslocatie aan het water op het voormalig terrein van de Campina melkfabriek in Eindhoven. Het aantal parkeerplaatsen is kleiner dan gebruikelijk bij de circa 700 woningen en 20.000 m2 commercieel vastgoed dat hier ontwikkeld gaat worden. Sterker nog; de huur- en koopwoningen, de urban farm, kantoren en horecagelegenheden in het binnengebied zijn alleen bereikbaar via wandel- en fietspaden. Op één rijstrook na, ingericht voor hulpdiensten, is De Caai autovrij. Bezoekers en bewoners parkeren (deel)auto’s in het parkeergebouw aan de nabijgelegen Rondweg, die tevens dienstdoet als geluidswal.

Gezond stedelijk leven in Merwedekanaalzone

In Nederland, en zelfs in Europa, is de gebiedsontwikkeling Merwedekanaalzone in Utrecht uniek in zijn soort. Het gebied, dat zal bestaan uit maximaal 6.000 woningen en circa 100.000 m2 voorzieningen, wordt autoluw. Parkeren kan aan de rand van de wijk, langs de Europalaan, in diverse ondergrondse parkeergarages. Om autobezit te ontmoedigen en het gebruik te beperken, kan slechts één op de drie huishoudens een eigen auto kwijt in de wijk. Bewoners kunnen gebruikmaken van deelauto’s. De uitdaging om circa 250 deelauto’s in een dergelijk hoogstedelijk gebied aan te bieden, is nog niet eerder in Europa vertoond. Dat geldt ook voor de lage parkeernorm op deze schaal. Als tegenprestatie voor het bouwen in zo’n hoge stedelijke dichtheid wordt kwaliteit teruggegeven aan de openbare ruimte: minder auto’s, niet parkeren op straat en meer ruimte voor groen, wandel- en fietspaden en uiteraard voor ontmoeting.

Nieuwe Defensie Utrecht Bpd Bouwfonds Gebiedsontwikkeling
Kwaliteit teruggegeven aan de openbare ruimte: minder auto’s, niet parkeren op straat en meer ruimte voor groen en wandel- en fietspaden

Op de hoogte blijven?